Sleepboot op waterstof in Antwerpen
Port of Antwerp heeft opdracht gegeven voor de bouw van een sleepboot aangedreven door waterstof, de eerste ter wereld. De Hydrotug is de eerste sleepboot ter wereld die met behulp van deze innovatieve technologie wordt aangedreven.
Deze ‘Hydrotug’ wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel. Testen wijzen uit dat tot 85% van het motorvermogen geleverd kan worden door waterstof, een koolstofarme brandstof. Wanneer er door omstandigheden geen waterstof beschikbaar is, kan de sleepboot naadloos overschakelen op louter diesel. Op deze manier is de operationele veiligheid en beschikbaarheid van de sleepboot te allen tijde gegarandeerd.
De combinatie van deze ‘dual fuel’ technologie met een state of the art partikelfilter en katalysator, die aan de hoogste eisen voldoen, zorgt er voor dat de Hydrotug een ultra lage-emissie sleepboot is. Bij de verbranding van waterstof komt geen CO2 vrij en de partikelfilter en de katalysator zorgen voor een minimale uitstoot van NOx en fijn stof.
De motoren zullen beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, waarmee ze de meest emissie-efficiënte motoren op de markt zijn.
Deze ultra lage-emissie sleepboot wordt gerealiseerd door Compagnie Maritime Belge (CMB), gespecialiseerd op het gebied van het inzetten van waterstof in scheepvaart. De bouw wordt binnenkort opgestart en naar verwachting zal de Hydrotug binnen 2 jaar operationeel zijn.
De haven zet met deze wereldprimeur een belangrijke stap in de transitie naar een duurzame en CO2-neutrale haven. Port of Antwerp geeft hiermee deze veelbelovende technologie een duwtje in de rug en hoopt dat de maritieme sector volgt. De sleepboot maakt deel uit van een integraal vergroeningsprogramma van de eigen vloot waarbij systematisch wordt gestreefd naar de integratie van de meest milieuvriendelijke beschikbare technologieën.